Bilen

Chryslern är numera (sen 2010-09-29) inte i PP/UPs ägo, och vi önskar den nya ägaren lycka till med bilen! Den var väldigt trevlig att köra långt i, skön förarstol och med fungerande fartkontroll så man kunde hålla hastigheten och vifta med tårna samtidigt. I snitt drog den strax under 1.1 liter/mil på långkörningarna. Vi hann med en resa till Almedalen/Gotland (via Kalmar/Oskarshamn) där vi ställde ut med tält, reprapp och slushmaskin, någon runda till Kiviks marknad där vi ställde ut med tält i början av valrörelsen och även en tripp upp till Stockholm och Pridefestivalen.

Vid hemkomsten från Pridefestivalen så dog kylningen på bilen helt strax innan Lund, den hade bara glappat innan, och bilen kom med nöd och näppe fram med illa tilltygade kylarslangar. Att laga den krävde att motorn lyftes ur för att komma åt att byta kylarpump och slangar. En annons sattes in på blocket.se om någon var intresserad att köpa den (alternativet var att skicka den till skroten eller skänka bort den). Två intresserade personer hörde av sig varav den ena hittade en annan bil och den andra inte dök upp för att titta på den. Istället för att skrota bilen skänktes den bort till en intresserad medlem som hämtade den med släp och nu ställt av den.

Förhoppningsvis får den liv igen då det var en väldigt trevlig bil att köra! Speciellt den helt elektroniska instrumentpanelen var en blast-from-the-past, ingen LCD här inte, utan riktigt klassisk electroluminicens från Chrysler.

Chrysler Voyager

Chrysler Voyager i orginalutförande från 1992, inköpt av Piratpartiet och Ung Pirat Malmö sommaren 2010 för att bistå i valrörelsen. Bilen har 2+2+3 säten varav den bakre soffan går att lyfta ur ifall extra bagageutrymme behövs. Det är en automatare.

Nedan följer lite inaktuell information som sparats av sentimentala skäl. /Anders Hedberg

Var finns den?

Oftast i Lund. Kontakta Anders.Hedberg[at]piratpartiet.se eller via telefon 0733-320196.

Tanka

95 oktan blyfri bensin. Yttre tanklocket sitter på förarsidan och pillas upp med en nyckel.

Km/Miles

Bilen är importerad från USA 1998. Bakom ratten på instrumentpanelen sitter en knapp som växlar mellan Miles/Hour och Km/timme.

Köra

Höger om ratten sitter automatväljaren.

P – Parkeringsläge. Här vrider du om nyckeln och startar/stoppar motorn.

D – Drive/Kör läge. När bilen är startad och du vill rulla iväg. Trampa på gasen och de kör snart i 110 km/h.

R – Reverse/Back. Som Drive fast åt andra hållet.

Pedaler

Höger pedal = Gas. Bara tryck med högerfoten och bilen går snabbare.

Mitten pedalen = Broms. Bara tryck MED HÖGERFOTEN och bilen går långsammare.Vänsterfoten används aldrig på en automatväxlad bil, men är ett typiskt nybörjarfel om man är van att ha en kopplingspedal att trampa på. (jo, jag har försökt växla en liknande bil vid en omkörning i USA. Det tar en evighet innan man fattar varför bilen bromsar in och folk tutar på en 😉

Liten pedal till vänster = handbromsen. Tryck ner och handbromsen går i. Tryck ner igen och den lossar.

El-avstängning

Se Kända Problem – du måste vrida av elen under motorhuven om du vill att bilen ska starta när du är tillbaka. Nedanstående fungerar i teorin, men inte alltid i praktiken.

Stäng av frontlyset genom att trycka in övre vänstra knappen bakom ratten. Slå på genom att trycka in den.

Dra reglaget under lampknappen till vänster. (till höger och innerbelysningen tänds)

Instrumentpanelen slocknar efter ett tag.

Det finns en brytare med löstagbar nyckel under motorhuven. Den kan tas ur och bryter all ström till bilen. Svårstulet. Dessutom helt nödvändigt om du vill att bilen ska starta.

Kända fel

Elen måste brytas med vredet under motorhuven. Någon strömkälla ligger och drar ur batteriet på 4-5 timmar annars (det händer bara ibland, men är korkat att chansa. Tro mig. ). Sen får du inte igång motorn alls. Startkablar ligger numera i bilen 😉

Det brummar inuti bilen från avgasrörets bakre del. Ta med hörselkåpor som passagerare om det är en längre tur.

Den droppar ibland lite olja. Enligt säljaren fyllde han på för mycket olja i servot och det är bara överskottet som droppar ut. Kolla för säkerhets skull oljenivån i motorn innan du kör iväg.

Bakre vindrutetorkare fungerar inte.

Böter/avgifter

Den som hämtar ut bilen/nyckeln är alltid ansvarig att betala eventuella böter och avgifter. Ingen hänsyn tas till om du hade bråttom till ett PP-event, någon annan körde den eller P-vakterna har fel. Det är den som hämtar ut nyckeln som är ansvarig för böterna. Du får själv kräva andra på kostnaden i din tur eller processa mot vaktbolagen om du vill det.

Kan jag låna bilen för att flytta min TV/Soffa/server?

Japp, det går bra. Många medlemmar i PP har inte egen bil för att spara på miljön och plånboken, vi låter därför medlemmarna i PP/UP låna bilen till självkostnadspris som idag är 200 kr/dag för att täcka trafikförsäkring, olja och sånt. Bilen ska lämnas tillbaka fulltankad. Ta med jämna pengar och körkort när du hämtar nyckeln. Skadar du den kan vi komma att kräva dig på pengar för reparationen och att du hjälper till att laga det som gått sönder.

Ekonomi

Varför köper vi en sommarbil? Vi behöver ofta transportera saker, personer eller material som är skrymmande, speciellt de kommande tre månaderna. En hyrbuss kostar ca 900 kr/dygn (eller 5400 kr/vecka).  Almedalen (7 dagar), Kivik (3 dagar), Kick off (3 dagar) och distribution av pallar för affischering i skåne (2-3*2 dagar) = 19 dagar med stort behov av en buss. Därför gick UP Malmö (5000 kr) och PP Södra distriktet (6000 kr) ihop om betalningen av denna buss.

Varför just nu? Problemet blev akut inför resan till Almedalen. Göteborgs motsvarande buss gick sönder strax innan och vi kunde inte lösa transporten av tält, reprap och slushmaskin (med tillbehör) med ens två personbilar.

Varför inte en bättre, nyare men något dyrare bil än den suraste citronen av alla begagnade bilar (Chrysler Voyager har inte världens bästa kvalitetsrykte…)? Med våra väldigt begränsade resurser valde vi att köpa det billigaste som löste problemet just nu. Efter valrörelsen kan vi ha en annan situation i kommuner, landsting och på riksnivå som tillåter en bättre bil.