Pressmeddelande – Manifestation i Lund klockan 12

Pressmeddelande från Piratpartiet södra distriktet
17 april 2009 kl 22:33
Får publiceras omedelbart

“Manifestation i Lund klockan 12”

Idag förklarades The Pirate Bay olagligt av tingsrätten i Stockholm. Den internationella uppmärksamheten har inneburit att pirater över hela Europa har organiserat sig. För Piratpartiet i Sverige innebär domen 3000 nya medlemmar och därmed större möjligheter att nå EU-parlamentet. För ungdomsförbundet Ung Pirat innebär det att man nu är Sveriges största politiska ungdomsorganisation.

– Den här domen är unik för svenska förhållanden och representerar ett helt nytt kapitel i svensk juridik. Att ge 1 års fängelse och 30 miljoner i skadestånd för upphovsrättsintrång kan jämföras med att en man i Kalmar idag blev dömd till 240 timmars samhällstjänst för grov misshandel, säger Anders Hedberg, distriktsledare för Piratpartiets södra distrikt.

Då domen använder likgiltighetsuppsåt för att beskriva medhjälp innebär detta i praktiken att alla automatiserade tjänster som kan användas för olagliga ändamål kan anses vara skyldiga till medhjälp. Detta skulle inkludera sådana tjänster som Google, Blogger och Facebook.

– Piratpartiet kommer inte att sitta stilla och se på när Internet kriminaliseras, fortsätter Anders Hedberg.

För att visa sitt missnöje med domen kallar Piratpartiet till en manifestation på Stortorget i Lund 12:00 på lördag.

Talen hålls ca klockan 12.15 – 12.30. Intervjuer kan ges före eller efter talen.

Ung Pirat, ungdomsförbundet som nu är Sveriges största politiska ungdomsförbund har distrikskongress (Skåne, Småland, Blekinge) i Lund senare under eftermiddagen.

För mer information kontakta:

Amelia Andersdotter (Ung Pirat) styrelseledamot Ung Pirat, EU-kandidat.

amelia.andersdotter@piratpartiet.se, +46 738436779

Anders Hedberg(PP) ledare Piratpartiets södra distrikt
anders.hedberg@piratpartiet.se +46 733 320 196

Daniel Gustafsson (PP) vice Piratpartiets södra distrikt
Daniel.gustavsson@piratpartiet.se +46 708-676561

Christoffer Willenfort (PP) ledare piratpartiet skånes västra distrikt
christoffer.willenfort@piratpartiet.se +46 733 35 66 03

se Piratpartiets Pressweb, http://press.piratpartiet.se, för pressbilder och liknande

Om Piratpartiet:

Piratpartiet blev det tredje största partiet utanför riksdagen med 0,63% av rösterna i valet 2006. Partiet grundades den 1 januari 2006 och står för ett öppet informationssamhälle: delad kultur, fri kunskap och skyddat privatliv. Man tar inte ställning i fördelningspolitik eller andra klassiska höger–vänsterfrågor. Piratpartiet ställer upp i EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010.